Ethican podcast-sarjassa selviää, mitä ”uudistava” tarkoittaa yrityksille ja miksi yritysjohdon pitäisi olla siitä kiinnostunut. Senaatin yhteiskuntavastuujohtaja Timo Kanerva on yksi vieraista. Juontajina Ethican Tuuli Kassi ja Anne Raudaskoski. Kuva: Wooli.
”Aikaa ei ole hukattavaksi, vaan uudistavan liiketoiminnan aika on nyt”, Ethican toimitusjohtaja Paula Fontell sanoo. Hänen mukaansa pelissä on paljon – myös yritysten kyky selviytyä tulevaisuudessa.
Ethican toimitusjohtaja Paula Fontell toteaa ykskantaan, että jahkailun ja hähmäisyyden aika on ohi. Hän puhuu yritysten vastuullisuudesta ja ilmastotavoitteista, joissa sanat ja teot eivät välttämättä kohtaa.
Fontell sanoo olevansa huolissaan suomalaisten yritysten hitaasta muutosvauhdista ja kilpailukyvystä tulevaisuudessa.
– Talousajatteluun, liiketoimintaan ja johtamiseen tarvitaan uudenlainen lähestymistapa. Uudistava malli on myös EU:n tavoite, johon se tähtää Green Deal -strategiallaan ja kiertotalouden suunnitelmallaan. Rajalliset luonnonvarat ja ilmastokysymykset edellyttävät siirtymistä ilmastoneutraaliin ja täysin kiertotalouteen perustuvaan talouteen, hän sanoo.
Ethica on kiertotalouteen erikoistunut asiantuntijaorganisaatio, jonka missiona on inspiroida ja ohjata yrityksiä uudistavan kiertotalouden mukaiseen tulevaisuuteen. Nyt Ethica haluaa auttaa yrityksiä ymmärtämään, mitä uudistava eli regeneratiivinen liiketoiminta todella tarkoittaa.
Jos asian tiivistää pähkinänkuoreen, liiketoiminnan vaikutusten ympäristöön ja yhteiskuntaan tulisi olla nettopositiivisia sen koko arvoketjussa. Toiminta on uudistavaa, kun se antaa planeetalle enemmän kuin ottaa.
Ethican toimitusjohtaja Paula Fontell kannustaa yrityksiä hakemaan AEL:n apurahaa. ”Hakulomake on selkeä ja hyvin ohjeistettu, eikä hakeminen ole työlästä. Ilman apurahoja meillä ei olisi ollut mahdollisuutta tehdä tämäntyyppistä yleishyödyllistä kehitystyötä.”
Muutkin yritykset pääsevät hyötymään hankkeen tuloksista
AEL-säätiö on myöntänyt Ethicalle apurahan kahtena peräkkäisenä vuonna.
– Loimme vuoden 2022 apurahalla kaikkien vapaaseen käyttöön pelikortit, jotka syventävät ymmärrystä ja antavat konkreettisia työkaluja uudistavaan liiketoimintaan tutustumiseen, sen kehittämiseen ja johtamiseen, Paula Fontell kertoo.
Pelikorttien avulla jokainen yritys pääsee maksutta hyötymään Ethican huippuasiantuntijoiden osaamisesta.
– Tietoisuuden lisääminen ja aiheesta kouluttaminen ovat meille tärkeitä tavoitteita. Olimme erittäin iloisia, kun saimme AEL:n apurahan jatkohankkeellemme vuonna 2023. Uuden apurahan turvin olemme voineet panostaa pelikorteista ja uudistavasta liiketoiminnasta viestimiseen.
Yhtenä esimerkkinä satsauksista on Spotifysta löytyvä podcast-sarja, jossa kiinnostavat vieraat pureutuvat konkreettisesti siihen, millaisia muutoksia uudistava kiertotalousajattelu vaatii yrityksissä. Mukana ovat muun muassa Metsä Groupin pääjohtaja Ilkka Hämälä ja Origin by Oceanin toimitusjohtaja Mari Granström.
– Olemme saaneet podcasteista todella hyvää palautetta. Ne ovat moderni ja helppo tapa tutustua aiheeseen. Lisäksi järjestimme yritysten johdolle ja asiantuntijoille koulutuspäivän Helsingissä. Syvensimme siellä uudistavan liiketoiminnan teemoja yhdessä neljänkymmenen aiheesta kiinnostuneen yrityksen voimin, Fontell kertoo.
Helsingin Suomenlinnassa kesäkuussa 2024 pidetyssä maksuttomassa koulutuksessa osallistujat pääsivät verkostoitumaan ja kuulemaan uudistavan liiketoiminnan polulle lähteneiden edelläkävijöiden, kuten Kiilto Oy:n, ensiaskelista uudistavan liiketoiminnan parissa.
Kehityksen kelkasta tippuminen on iso riski
Paula Fontell iloitsee, että uudistava liiketoiminta kiinnostaa selkeästi yrityksiä. Teot kuitenkin vielä puuttuvat monilta. Kovinkaan monessa yrityksessä ei ole pohdittu peruskysymystä: onko maailma parempi paikka siksi, että yrityksesi on olemassa?
– Olen kuullut sellaistakin, että sustainability, kestävyys, koetaan jo vähän kuluneeksi sanaksi. Sitten sen tilalle laitetaan regenerative, uudistava. Jos se laitetaan yritysten strategioihin ja viestintään ymmärtämättä, mitä termi tarkoittaa, mennään viherpesun puolelle. Tarvitsemme isoa, aitoa muutosta, joten viherpesu on todella haitallista.
Fontellin mukaan yritysten vaarana on tipahtaa kehityksen kelkasta. Nyt on aika pysähtyä miettimään, millaista maailmaa haluamme olla rakentamassa.
– Ihmiskunta on luonut teollistumisen aikana tilanteen, jossa maapallon kestävyyden rajat on ylitetty monta kertaa. Ilmastotavoitteisiin ei päästä enää sillä, että liiketoimintaa yritetään tehdä vähemmän haitallisesti. Tarvitaan uudenlaista lähestymistapaa, jossa yritykset muuttuvat taloudellisista toimijoista yhteiskunnallisen ja ekologisen hyvinvoinnin aktiivisiksi edistäjiksi.
Tärkeintä on yritysjohdon ymmärrys ja halu toimia
Paula Fontellin mukaan yritysten johdolla on merkittävä rooli siinä, että toimintaa lähdetään aidosti kehittämään kestäväksi.
– Tärkeintä on johdon mielenmaisema, sitoutuminen ja ymmärrys siitä, mistä uudistavassa liiketoiminnassa on kysymys. Tätä pohdintaa ei voi ulkoistaa vastuullisuuspäällikölle, sillä liiketoiminnan muuttaminen nettopositiiviseksi vaatii uudenlaista ajattelua koko yrityksessä ja sen arvoverkostossa. Usein tarvitaan myös uusia kumppaneita.
Suomi nähdään usein kiertotalouden ja kestävyyden edelläkävijämaana, mutta todellisuudessa muutosvauhti yrityksissämme ei ole yhtä nopeaa kuin Suomen ulkopuolella.
Fontell muistuttaa, että EU:ssa markkinaympäristö muuttuu nopeasti, esimerkiksi vastikään EU:ssa lopullisesti hyväksytyn Ecodesign-regulaation myötä.
– Sellaiset yritykset menestyvät, joissa osataan nähdä pidemmälle. Luontopositiiviset liiketoimintamallit tuovat mukanaan uusia bisnesmahdollisuuksia ja kasvattavat kilpailukykyä muuttuvassa maailmassa. Vain tukemalla luonnon ja ihmisten elinvoimaisuutta yritys voi rakentaa kestävää menestystarinaa.
Tutustu hankkeeseen: Lataa pelikortit, lue asiantuntijablogit ja kuuntele podcastit: uudistavaliiketoiminta.fi (https://www.uudistavaliiketoiminta.fi/)