Digitaalinen oppimisympäristö tuo nuoret lähemmäksi aitoa yritysmaailmaa. Pelipäivissä nuoret kisaavat, minkä tiimin yritys tekee parasta tulosta ja mainetta.
Yrityskylä on Talous ja nuoret TAT ry:n koordinoima oppimiskokonaisuus, joka tarjoaa kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisille työelämän, talouden ja yhteiskunnan teemoja käsittelevän oppimispolun. Yrityskylissä nuoret pääsevät konkreettisesti oppimaan yrityselämää pelillisin keinoin.
Pelipäivissä muodostetaan tiimejä, jotka kilpailevat toisiaan vastaan siinä, kenen yritys menestyy tuloksellisesti parhaiten ja hankkii parasta mainetta. Pelillistäminen tekee oppimisesta hauskaa ja käytännönläheistä. Nuoret ovat tiimeissä eri rooleissa: toimitusjohtajina, myyntijohtajina tai talousjohtajina. Yritysmaailman haasteet konkretisoituvat kahden ja puolen tunnin pelin aikana, mutta samalla ne innostavat ja kannustavat nuoria yrittäjyyteen.
Oppimisympäristö ja digitaalinen oppimateriaali on iso plussa
AEL säätiö myönsi vuoden 2020 joulukuussa 25 000 euroa avustuksen valtakunnalliseen Yrityskylä Yläkoulun kehittämishankkeeseen. Hankkeessa uusittiin kuusi Yrityskylä Yläkoulun oppimisympäristöä.
Uusi opetusteknologia sisältää yrityspelin johtoryhmien työvälineinä toimivat kosketusnäytöt ja infopisteen infonäytön. Johtoryhmät johtavat työpisteistään yritystään tableteilla käytettävän digitaalisen pelijärjestelmän sekä komentokeskuksena toimivan kosketusnäytön avulla. Uudistetut oppimisympäristöt tavoittavat Pohjois-Pohjanmaalla, Itä-Suomessa, Hämeessä, Kaakkois-Suomessa ja Helsinki-Vantaalla yli 21 000 oppilasta lukuvuosittain.
Hanke saatiin toteutettua suunnitelmien mukaan aikataulussa vuoden 2021 aikana. Koko hankkeen kustannuksiksi oli arvioitu 385 000 euroa. AEL-säätiön 25 000 euron avustus oli osa hankkeen rahoitusta ja se käytettiin täysimääräisesti näihin hankintoihin.