Ammattienedistämissäätiö AEL tukee apurahoilla kiinteistö- ja rakennusalan tekoälykyvykkyyden kehittämistä sekä peliyritysten liiketoiminta- ja yrittäjyysosaamista.
AEL-säätiö on myöntänyt apurahaa kahdelle hankkeelle yhteensä 71 000 euroa. Apurahat saivat kiinteistö- ja rakennusalan KIRA-kasvuohjelma sekä Suomen pelialan katto-organisaatio Neogames Finland ry. AEL-säätiö sai vuoden toisella apurahojen hakukierroksellaan ennätyksellisen paljon eli lähes sata apurahahakemusta.
KIRA-kasvuohjelmalle myönnettiin 45 000 euron apuraha kiinteistö- ja rakennusalan tekoälykyvykkyyden edistämiseen. Hankkeen tavoitteena on nostaa koko alan osaamistasoa ja vauhdittaa tuottavuuden kasvua. KIRA-kasvuohjelma on kiinteistö- ja rakennusalan tuottavuutta ja liiketoimintaa vahvistava kolmivuotinen ohjelma.
Suomen pelialan katto-organisaatio Neogames Finland ry:lle myönnettiin 26 000 euron apuraha hankkeeseen, joka pyrkii vahvistamaan uusien peliyrittäjien ja yrittäjäksi aikovien valmiuksia rakentaa kestävää ja skaalautuvaa liiketoimintaa.
”Kiinteistö- ja rakennusalalla toimii paljon yrityksiä ja aliurakoitsijoita. Prosessien ja yhteistyön sujuvoittaminen tekoälyn avulla tarjoaa merkittäviä kehitysmahdollisuuksia. Neogamesin esiin nostama haaste yritysten liiketoimintaosaamisen puutteesta taas ei kosketa vain pelialaa, vaan se on tunnistettu monilla muillakin toimialoilla. Toivomme, että hankkeen tulokset auttaisivat myös muita”, sanoo AEL-säätiön toimitusjohtaja Kari Kaihonen.
Tekoälyhuumassa kädentaitoja ei saa unohtaa
AEL-säätiö tukee toimintaa, joka luo uusia ratkaisuja, vahvistaa osaamista ja edistää kestävää kehitystä suomalaisessa työelämässä. Apurahansaajien valinnassa painotetaan hankkeen ajankohtaisuutta ja vaikuttavuutta eli sitä, kuinka monistettavissa hankkeen tulokset ovat muidenkin käyttöön.
”Verkostoituminen lisää useimmiten hankkeen vaikuttavuutta ja auttaa tulosten jalkauttamisessa käytäntöön. Sekä KIRA-kasvuohjelmalla että Neogamesilla on vahvat verkostot, joiden kautta hankkeet voivat vaikuttaa laajasti omilla aloillaan. Lisäksi hankkeiden tulokset ja työkalut voivat palvella laajasti muitakin toimialoja.”
Tekoälytrendi näkyy vahvasti säätiön saamissa apurahahakemuksissa, eli moni liittyy jollakin tapaa tekoälyn hyödyntämiseen. Sen rinnalla kasvaa kuitenkin huoli kädentaitojen hiipumisesta.
”Haluamme tulevaisuudessa jakaa rahoitusta myös hankkeille, jotka edistävät kädentaitoja ja pitävät elossa osaamista, jota tarvitaan vaikkapa kirurgina, kvanttitietokoneiden rakentamisessa tai rakennusteollisuudessa”, Kaihonen sanoo.
Myönnetyt apurahat
KIRA-kasvuohjelma / Rakennusteollisuus RT ry, 45 000 euroa
Apuraha myönnettiin KIRA-älyä! – Tekoälystä KIRA-tuottavuutta ja kasvua -hankkeelle, jossa vahvistetaan kiinteistö- ja rakennusalan tekoälykyvykkyyttä, tuottavuutta ja uutta liiketoimintaa.
Hankkeessa digitalisoidaan KIRA-älyä -työkalu, jonka avulla organisaatiot voivat laatia oman tekoälysuunnitelman ja hyödyntää muita maksuttomia työkaluja tekoälyn käyttöönotossa. Työkalua myös markkinoidaan ja sen ympärille kehitetään verkosto, joka tukee alan yhteistä kehitystä.
KIRA-älyä lisää alan valmiuksia hyödyntää tekoälyä erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Tavoitteena on nostaa koko alan osaamistasoa ja vauhdittaa tuottavuuden kasvua. Hankkeessa syntyvää mallia voi hyödyntää jatkossa myös muilla toimialoilla.
KIRA-kasvuohjelma on Rakennusteollisuus RT ry:n alla toimiva kolmivuotinen ohjelma, joka vahvistaa kiinteistö- ja rakennusalan liiketoimintaa ja tuottavuutta laajan verkostonsa kautta. Ohjelman taustalla on KIRA-foorumi, jonka muodostaa 15 alan järjestöä.
Neogames Finland ry, 26 000 euroa
Apuraha myönnettiin Pelialan yrittäjäpolut – perustamisesta kasvuun -hankkeelle, joka vahvistaa uusien yrittäjien ja yrittäjiksi aikovien valmiuksia rakentaa kestävää ja skaalautuvaa liiketoimintaa.
Suomen pelialalle syntyy uusia studioita jatkuvasti, mutta monet kompastuvat alkuvaiheessa liiketoimintaosaamisen puutteeseen. Hankkeessa selvitetään, miten alan perustajapolku toimii ja miksi monet yritykset tyytyvät perusliiketoimintaan kasvun tavoittelun sijaan. Tavoitteena on tunnistaa osaamisaukkoja ja syitä valintojen taustalla.
Hankkeen avulla kehitetään malleja, joilla nuoret suomalaiset peliyritykset voivat vahvistaa liiketoiminta- ja yrittäjyysosaamistaan sekä perustamisvaiheessa että kasvun kynnyksellä. Tuloksena syntyy ensimmäinen pelialalle räätälöity perustajapolku, joka vahvistaa koko toimialan kilpailukykyä.
Neogames Finland ry on Suomen pelialan katto-organisaatio, joka edistää alan kasvua ja sen keskeisimpiä voimavaroja: vahvaa yhteisöä, toimivaa ekosysteemiä ja menestyksekästä kansainvälistä liiketoimintaa.
Hae apurahaa 11.11. mennessä!
Otamme apurahahakemuksia vastaan läpi vuoden. Kun jätät hakemuksesi viimeistään 11.11., olet mukana seuraavalla käsittelykierroksella. Päätökset apurahoista tehdään joulukuussa.