Tekoälyn käyttö ja kehittäminen kohosivat kevään 2025 apurahahakemuksissa ykkösteemaksi. 27 500 euron apuraha myönnettiin tällä kierroksella Digital Commerce Finland Oy:lle.

”Tekoälyä voi hyvin käyttää hakemuksissa, jos tuntuu, että sillä tavoin tekstistä saa selkeämpää. Itse hankkeen idea ei kuitenkaan tekoälyä käyttämällä välttämättä parane”, sanoo AELin toimitusjohtaja Kari Kaihonen.
AELin hallitus valitsi 12.6.2025 kevään apurahakierroksella yhden apurahansaajan eli yhteiskunnallisen vertaisyhteisöyrityksen Digital Commerce Finland Oy:n (DCF). Sille myönnettiin 27 500 euron apuraha digitaalisen kaupan kehittämiseen Suomessa. Hakukierrokselle osallistui kaikkiaan 68 apurahakemusta.
”DCF:n hakemuksessa vaikuttavuutta oli mietitty laaja-alaisesti ja hakemus erottui laajan verkostonsa vuoksi muista hakijoista. Idea verkoston hyödyntämistä tekoälyn tietolähteenä ja tiedon jakamisen välineenä vakuutti hallituksemme”, kertoo AELin toimitusjohtaja Kari Kaihonen.
DCF:n missiona on kiihdyttää digitaalisen kaupan kehitystä ja kasvua Suomessa. Yrityksen vertaisyhteisössä on mukana yli 1 300 digitaalisen kaupan yritystä sekä muita toimialalle keskeisiä sidosryhmiä. DCF:n hankkeen tavoitteena on luoda digitaalisen kaupan alaa hyödyttävä ohjelmistoalusta, joka yhdistää yhteisön tietotaidon ja tekoälyn, ja jakaa tietoa tekoälyagenttien avulla.
”Tekoälyllä on merkittävä rooli yritysten kilpailukyvyn mahdollistajana jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa. Olemme erittäin iloisia, että AEL Säätiö lähti tukemaan hankettamme tekoälyagenttien hyödyntämisessä suomalaisten yritysten digitaalisen kaupan sekä osaamisen kiihdyttämisessä”, sanoo toimitusjohtaja Ville Simola Digital Commerce Finland Oy:ltä.
Tekoäly näkyi monella tavalla
Hakemuksia tuli kaikkiin AELin ennalta määrittelemiin kuuteen kategoriaan. Suosituimpia niistä olivat tällä kertaa Tutkimus, kehitys ja innovaatiot sekä Työvoiman saatavuus ja työllisyys. Useissa hakemuksissa korostui aiempaa enemmän tekoälyn rooli.
”Tällä kertaa oli nähtävästi selkeästi tekoälytrendi eli suurin osa hakemuksista liittyi tavalla tai toisella tekoälyyn. Joko tekoälytyökalun kehittämiseen tai tekoälyn hyödyntämiseen hankkeessa”, Kari Kaihonen sanoo.
Myös itse hankehakemuksissa näkyi jonkin verran tekoälyn käyttö.
”Tekoälyä voi hyvin käyttää hakemuksissa, jos tuntuu, että sillä tavoin tekstistä saa selkeämpää. Itse hankkeen idea ei kuitenkaan tekoälyä käyttämällä välttämättä parane. Tärkeintä on osata kiteyttää hankkeen idea hyvin.”
Pysy ajan tasalla ensi vuoden apurahahausta.
Yhteistyö kannattaa hakemuksia tehdessä
Hakemukset olivat pääosin laadukkaasti tehtyjä, mutta osa jouduttiin jo alkuvaiheessa hyllyttämään, koska ne eivät täyttäneet haun kriteerejä esimerkiksi avoimuuden ja jaettavuuden osalta.
”Hankehakemuksien kriteerit kannattaa lukea tarkasti ennen hakemuksen tekoa, sillä apurahahankkeiden tulosten tulee julkisesti jaettavissa kaikille. Jonkin verran tulee edelleen niitä, jotka liittyvät oman tuotteen tai oman start up -yrityksen käynnistämiseen, mutta me emme tue yksittäisen yrityksen tai sen tuotteiden kehittämistä”, Kari Kaihonen muistuttaa.
Apurahatoimikunta pisteyttää aina hakemukset ennen lopullista valintaa. Pisteytykseen vaikuttaa hankkeen osuvuus painopistealueisiin ja vaikuttavuus eli se, kuinka monistettavissa se on muidenkin käyttöön. Parhaiten pisteitä saaneiden joukosta valitaan finalistit, jotka kutsutaan lyhyeen haastatteluun. Kevään 2025 kierroksella apurahatoimikuntaa ilahdutti erityisesti useamman tahon yhteistyö apurahahakemuksissa.
”Mukana oli tällä kertaa useita hakemuksia, joiden takana oli joko useampi yritys tai yritys ja organisaatio yhdessä. Verkostoituminen lisää useimmiten hakemuksen vaikuttavuutta.”
Hae nyt!
Apurahahakemuksia otetaan vastaan koko ajan. Apurahapäätöksiä tehdään kolme kertaa vuodessa eli odotusaika on noin 1–4 kk. Seuraava käsittely alkaa syyskuussa.
Vinkit hankehakemuksen tekoon
- Muista, että hankkeen tulosten on oltava maksuttomasti ja vapaasti muiden hyödynnettävissä ja sovellettavissa. Vain omaa toimintaasi kehittävä hanke ei voi saada meiltä apurahaa.
- Kiteytä hankkeen tavoite mahdollisimman napakasti.
- Verkostoituminen kannattaa. Jos mahdollista, ota mukaan muita yrityksiä ja organisaatioita jo ideointi- ja hakuvaiheessa. Mitä useamman tahon saat mukaan apurahaa hakiessa, sitä varmemmin hakemuksen vaikuttavuus korostuu.
- Voit käyttää tekoälyä hakemuksen tekemisessä, mutta ideaa se ei paranna. Pieniä kielioppivirheitä tärkeämpää on, että hakemuksesta käy tarkasti ilmi, mitä aiotaan tehdä, miksi ja miten hanke on skaalattavissa muidenkin käyttöön.
- Mieti jo hakuvaiheessa hankkeen vaikuttavuuden lisäämistä. Pelkkä tulosten esittely nettisivuilla tai webinaarissa ei välttämättä tavoita vielä kovin montaa tahoa. Millä muilla tavoilla voit jakaa ideaasi ja hankkeen tuloksia laajemmin?